Mikä on SI-nivel ja miksi se voi olla alaselkäkipujen syy?

SI-nivelen eli suoliluu-ristiluuliitoksen ongelmat saattavat olla jossakin tapauksissa alaselkä ja pakarakivun takana. Vuosikymmenien ajan SI-nivelen uskottiin aiheuttavan suuren osan alaselän kiputiloista, mutta yleinen käsitys on muuttumassa. Tuoreempien tutkimusten mukaan todenmukaisempi arvio asettuu noin 10-25% prosentin tienoille. Usein hiljalleen kehittyvä vaiva voi hoitamattomana altistaa muun muassa nivelrikolle muissakin nivelissä pidemmän ajan kuluessa.

Mikä on SI-nivel ja miksi sen pitää toimia kunnolla?

SI-alkuisista termeistä tutuimpia lienee SI-järjestelmä (ransk. Systemé international d´unités). SI-nivelellä ei toki ole tuon järjestelmän kanssa mitään tekemistä kuin sama lyhenne. Nivelen tapauksessa nimi juontuu suoraan suoliluun ja ristiluun nimistä (sacrum ja ilium). SI-nivel liittää nimensä mukaisesti yhteen suoliluun sekä kolmionmallisen ristiluun alaselän ja häntäluun välissä. Vaikka liitosta kutsutaan niveleksi, SI-nivel on rakenteeltaan erittäin vakaa ja sen liikkuvuus on hyvin pieni. Koko SI-nivelen alueella on paljon sidekudosta ja nivelen liike on tavallisesti n. 2-4 mm. Liike tuleekin pääasiassa nivelsiteiden venymisestä kahden nivelpinnan välillä. Sen päätehtäviin kuuluu toimia esimerkiksi kävellessä iskunvaimentimena selkärangalle sekä voiman välittäjänä kehon eri puolien välillä.

Voiko SI-nivel mennä sijoiltaan?

Ei. Ainakaan ilman suurivoimaista törmäystä tai vastaavaa, joka todennäköisesti aiheuttaisi jo muutenkin hengenvaarallisen tilanteen. Nettifoorumeilla ja keskusteluissa kuitenkin sijoiltaanmeno-termiä näkee ja kuulee jonkin verran käytettävän. Tästä ei tule olla kuitenkaan huolissaan ja SI-nivelen ongelmia kuvaa useimmiten paremmin esimerkiksi termi toimintahäiriö. Nivelten yleinen yliliikkuvuus voi toki altistaa myös useammin SI-nivelen ongelmille.

Ovatko toiset alttiimpia SI-nivelen kivuille?

SI-nivel voi olla joko liian liikkuva tai vastaavasti liikettä on liian vähän. Molempia tapauksia esiintyy. Monessa tapauksessa oiretta aiheuttaa kuitenkin puolien epäsymmetrisyys, jolloin toinen puoli nivelestä liikkuu liikaa suhteessa toiseen puoleen. Tästä syystä myös oireet voivat tuntua selkeästi vain toisella puolella. SI-nivelen ongelmia esiintyy enemmän naisilla lantion rakenteellisten syiden takia. Odottavilla sekä juuri synnyttäneillä äideillä SI-nivelen kiputiloja esiintyy myös runsaammin. Kehon hormonaaliset muutokset saavat lantion nivelsiteet löystymään synnytystä varten, jolloin myös SI-nivelestä saatava tuki heikkenee.

Miksi SI-nivel kipeytyy ja mikä johtaa toimintahäriöön?

Koska SI-nivel sijaitsee hyvin keskeisellä paikalla kehossa ja se toimii painoa siirtävänä ja tasapainottavana nivelenä suurien kuormien alla, on todennäköistä, että nivelen toimintahäiriö on seurausta koko kehon toiminnasta. Koska nivelen liike tapahtuu pääasiassa nivelsiteiden kautta, aiheuttaa nykypäivän liikkumaton elämäntyyli usein SI-nivelen alueen jäykkyyttä ja sitä kautta selkävaivoja. Alueelle kiinnittyy myös paljon lihaksia, joiden kireys voi johtaa nivelen liikkuvuuden heikentymiseen. Tällaisia lihaksia ovat esimerkiksi SI-nivelen yli kulkevat pakaran lihakset sekä yläpuolelle kiinnittyvät selän lihakset. Usein SI-nivelen ongelmat kehittyvät hitaasti ajan kuluessa, jolloin taustalla voi olla kaikkia yllä olevia tekijöitä. Tarkemmat syyt löytyvät useimmiten vasta fysioterapeutin tarkemmassa koko kehon tutkimisessa.

Vaivaako alaselkä?

Meillä olet osaavissa käsissä, lämpimästi tervetuloa.

Varaa aika fysioterapiaan

Lantion asennon korjaaminen ja harjoittelu

Kuten monien muidenkin alaselän kipujen hoitaminen, myös SI-nivelestä johtuvien oireiden hoitaminen aloitetaan asennon tunnistamisella. Lisäksi ohjataan syvien lihasten aktivointiharjoituksia sekä käydään läpi hengitystekniikkaa. Jäykän SI-nivelen tapauksiin yhdistetään myös nivelen manuaalista käsittelyä mobilisoinnin muodossa. Asiakas on itse aktiivisessa roolissa tilanteen paranemisen suhteen. Koska tilanne on usein seurausta koko kehon toiminnasta, pelkällä SI-nivelen mobilisoinnilla harvoin saadaan pysyviä tuloksia. Sen sijaan yhdistämällä aktiivisia harjoitteita uusiin saavutettuihin liikelaajuuksiin voidaan vaikuttaa koko kehon toimintaan.

Varaa aika

Nopea ja helppo nettiajanvaraus – katso vapaat ajat haluamallesi työntekijälle ja toimipisteelle

Siirry ajanvaraukseen

Tietosuoja- ja rekisteriseloste

Verkkokaupassa monipuoliset maksutavat