Hierontaa, fysioterapiaa ja liikuntapalveluita sinulle, joka haluat pysyä iskusa arjessa ja vapaalla. Löydät meidät Tampereen Kalevasta.
banneri15.png

TERVE NISKA JA HARTIAT- VERKKOVAMENNUS

 

Sano hyvästit niska- ja hartiakivuille ja päänsärylle! Sinulle sopivat harjoitteet vievät sinut kohti rentoja hartioita ja kivuttomia päiviä

 
Terve Niska etusivu.jpg
 

Kuuden viikon verkkovalmennus aloitetaan infopaketilla, jossa selvitetään niska-hartiaseudun ongelmien aiheuttajia sekä alueen toimintaa. Infopaketin jälkeen saat viikoittain ohjeita ja vinkkejä rentoutumiseen, lihasten oikea-aikaiseen käyttämiseen ja lopulta voiman ja hallinnan lisäämiseen.

Valmennus tarjoaa helppoja ja selkeitä harjoitteita eri tilanteissa oleville valmennettaville perusteluineen videoitujen harjoitteiden muodossa. Valmennus auttaa luomaan arkeen rutiineja, joilla niska-hartiatvaivat saadaan hallintaan. Harjoitusohjelma sisältää eritasoisia harjoitteita, jotta löytyy juuri sinulle sopivat liikkeet!

Terve Niska- ja Hartiat -verkkovalmennus hintaan 80€!

VALMENNUS ON TARKOITETTU SINULLE, JOS:

  • Olet kärsinyt jatkuvista niskakivuista

  • Sinulla on kireiden lihasten aiheuttamia päänsärkyjä

  • Kätesi ja hartiasi väsyvät nopeasti kohoasennossa

  • Haluat oppia niskan ja hartioiden alueen toiminnasta

  • Haluat kehittää rintakehän alueen tukilihaksia

  • Haluat tukevaa harjoittelua arkesi tai harrastuksesi tueksi

VALMENNUS EI OLE SINUA VARTEN, JOS

  • Haluat kovatehoista treeniä ”no pain no gain” -asenteella

  • Haluat kehittää pinnallisia lihaksia ja saada leveät, treenatut hartiat

  • Et ehdi tekemään säännöllistä noin 15 minuutin treeniä

  • Olet loukannut niskasi hiljattain ja kipu on seurausta onnettomuudesta. Tällaisessa tapauksessa hakeudu välittömästi lääkäriin.

Tukilihakset kuntoon – niskavaivat kuriin. Näin huomaat valmennuksen hyödyt:

  • Niskakipu ei vaivaa sinua enää jatkuvasti, olet sitten työpöydän ääressä tai vapaalla

  • Pystyt työskentelemään pidempiä yhtäjaksoisia aikoja kivuitta

  • Opit rentouttamaan niskan ja hartioiden lihaksia

  • Mieliala kohoaa, kun jatkuva kipu ei paina mieltä

  • Opit niskan, hartioiden ja rintakehän anatomiasta ja optimaalisesta toiminnasta

banneri14.png

Kuuden viikon harjoitusohjelma, joka koostuu kolmesta kokonaisuudesta

1. Kaulan ja niskan alue

niskan lihaksia.jpg

Niskan ja kaulan alueella on runsaasti pieniä tukevia lihaksia sekä isompia liikettä tuottavia lihaksia. Valmennuksessa opetellaan aktivoimaan nämä syvät lihakset niin, että ne tukevat kaularankaa niin arkisissa askareissa kuin urheilun aikana. Valmennuksessa opetellaan myös oikea hengitystekniikka, koska usein niskakipuisilla pienet rintakehän apuhengityslihakset tekevät liikaa töitä.

kaularanka.jpg

Kaularangan kuuluu liikkua moneen suuntaan luonnostaan. Niskan hallinta tarkoittaa jopa yksittäisen nikaman tahdonalaista liikuttamista. Jos osa nikamista ei liiku, jotkut nikamat joutuvat liikkumaan sitäkin enemmän mikä voi aiheuttaa yliliikkuvuudesta johtuvaa kipua.

2. Lavan ja olkapään alue 

Lapatuki.png

Keskitymme lavan hallinnan kehittämiseen ja olkapään toimintaan niin paikallaan ollessa kuin liikkeen aikana. Monet niska- ja hartiavaivat johtuvat lavan alueen epäedullisesta käytöstä. 

HumeroskapulaHYVÄHUONO.jpg

Lapaluu pysyy paikallaan lihasten avulla ja toimiakseen kunnolla, tarvitaan useiden alueen lihasten oikea-aikaista ja tehokasta yhteistoimintaa. Valmennuksessa opit aktivoimaan oikeita lihaksia oikeaan aikaan, jolloin kuormitus jakaantuu tasaisemmin alueen lihaksille.

3. Rintarangan alue

rintaranka.JPG

Käymme läpi rintarangan alueen toimintaa ja miten esimerkiksi rintarangan liikkuvuus vaikuttaa niskan ja hartian kipuihin.

stressi_rajattu.jpg

Mukana jokaisella viikolla kulkevat arkivinkit, joiden aiheena ovat esimerkiksi rentoutuminen, hengitys, kivunhallinnan vinkit ja ergonomiaohjeet.

banneri14.png

Miten valmennusviikot etenevät?

1. Viikon alussa saat tietoiskun viikon aiheesta

2. Saat videolla ohjattuna eritasoisia harjoitteita, ja ohjeet miten valitset niistä sinulle sopivimman. Harjoitteisiin kuuluvat mm. liikeharjoitteet, hallintaharjoitteet, voimaharjoitteet, rentoutusharjoitteet ja hengitysharjoitteet

3. Verkkovalmennukseen kuuluu sähköpostituki, eli voit milloin tahansa kysyä fysioterapeutilta sinua askarruttavia asioita

VERKKOVALMENNUS ALKAA, kun sinulle sopii!

6 viikon Terve Niska- ja Hartiat -verkkovalmennus on siis samanarvoinen kuin esimerkiksi:

* 2kpl 45min hierontoja TAI

* Ravintolaillallinen kahdelle TAI

* Julkisella kulkuneuvolla matkustaminen ilman lippua (jos jää kiinni) ;)

Tämän valmennuksen jälkeen kehosi voi taatusti paremmin, olet oppinut kehostasi, saat valmiin ohjelman ja liikkeitä, joita voit ottaa arkirutiineihisi.

Mikäli koet, ettet saanut valmennuksesta mitään apua, niin saat rahasi takaisin!

Millaiseen vaivaan verkkovalmennus auttaa?

Jännitysniska

Jännitysniskasta kärsii moni työssäkäyvä ja se on yleinen diagnoosi, joka kattaa monia niska-hartiaseudun kiputiloihin johtavaa ongelmaa. Nimi juontaa niskan- ja hartioiden yliaktiivisuudesta, jolloin niskaa jännitetään jatkuvasti sekä töissä että myös vapaalla. Pitkään jatkunut jännitys väsyttää lopulta lihakset ja niiden aineenvaihdunta heikkenee rasituksen seurauksena. Tämä johtaa helposti kierteeseen, jossa kipua esiintyy jatkuvasti. Osaltaan jännitysniskaan vaikuttaa stressaava elämäntilanne, joka aiheuttaa niskan lihasten jännittämistä. Jännitysniskasta päästään eroon muuttamalla vallitsevia olosuhteita ja rutiineja arjessa. Verkkovalmennus tarjoaa tähän avuksi arkivinkkejä, harjoituksia ja rentoutusohjeita.

TOS-oireyhtymä

TOS eli thoracic outlet syndrome on yleisnimitys hermojen ja verisuonten erilaisille puristustiloille kaulan ja rintakehän yläosan alueella. Siihe johtavia syitä voivat olla esimerkiksi huono ryhti, toistuva rasitus, henkilön oma anatomia tai kookkaat lihakset tai rinnat. Lääke vaivaan löydetään myös valmennuksessa läpi käytävistä osa-alueista. Näihin kuuluvat ryhdin kohentaminen, heikkojen lihasten vahvistaminen, yliaktiivisten lihasten rentoutus, hengityksen optimointi ja työn sekä harrastusten ergonomian optimointi.

Retkahdusvammojen pitkittyneet jälkitilat

Pienetkin, mutta äkilliset suunnanmuutokset voivat aiheuttaa niskan rakenteille pieniä vaurioita. Tilanteet voivat olla harmittoman tuntuisia, eikä alue välttämättä oireile heti. Retkahdusvammoille on tyypillistä, että ne voivat aiheuttaa vaivoja sekä kipua pitkienkin oireettomien jaksojen kuluttua. Liikkeen palauttaminen yhdessä hallinnan ja voiman kanssa koko niska-hartia-alueelle ovat palaset vaivan kuntouttamiseksi. Muista kuitenkin jos olet loukannut niskasi hiljattain, että heti vamman sattuessa on syytä hakeutua lääkärin tutkittavaksi jos liike tuottaa kipua.

MONIPUOLINEN HARJOITTELU AUTTAA niska- ja hartiakipuun

Monen niskankipuisen liike hartioiden seudulla on rajoittunut. On luonnollista varoa pään liikuttamista jos niska kipuilee. Kuitenkin liike auttaa pitämään lihakset vetreänä, kun taas paikallaan pysyminen kiristää lihaksia entisestään. Liikunta tulee aloittaa alussa maltillisilla toistoilla, jotta kaulan ja niskan pienet lihakset eivät rasitu liiaksi. Harjoittelussa tärkeintä on säännöllisyys. Harjoitteita ei tarvitse tehdä pitkissä pätkissä, vaan vartti joka päivä tuo parempia tuloksia.

Syvien tukilihasten aktivointi

Kuten muuallakin selkärangassa, myös kaulan alueella syvät tukilihakset ovat isossa roolissa. Syvät lihakset tukevat kaularankaa kaiken liikkumisen aikana, jolloin isommille lihaksille jää tehtäväksi pään liikuttaminen. Jos tukilihakset ovat heikot eivätkä aktivoidu, niin muille lihaksille tulee ylikuormitusta. Sama pätee myös lavan ja olkapään alueen lihaksiin.

Vääränlainen kuormitus johtuu usein siitä, että esimerkiksi työstä johtuen päätä pidetään liian etupainotteisessa asennossa. Ihmisen pää painaa noin 5 kiloa, joten päivän aikana niskan lihaksille lankeava työmäärä on valtava. Kipu häiritsee ja sekoittaa osaltaan myös tuntoaistia, joten niskakipuinen ei välttämättä itse huomaa huonoa niskan asentoa.